Uhel je nejstarším prostředek ke kresbě, který využívali už pravěcí lidé na jeskynní malby. Jedná se o speciální dřevěné uhlí černé barvy, což je přírodní forma nebo umělá forma vyráběna z popela. Přírodní uhel zanechává jemnější a živější stopu. Oproti umělému uhlu je bledší, ale dá se lépe rozmazávat, proto se hodí na studijní kresbu. Umělý uhel má sytou a stejnoměrnou stopu, lépe ulpívá na povrchu a je vhodný pro spontánní kresbu i kombinace s jinými technikami. Obojí dokáže využít výrazných i měkkých linek, které se díky vlastnostem dají tónovat. Příbuzným uhlu je rudka, která má hnědou barvu nebo sépie s různými odstíny. Jsou skvělým doplňkem ke kresbě uhlem tak jako například křídy v šedivých nebo hnědých barvách.
Papír je potřeba připevnit na tvrdou plochu, proto je vhodné malovat na kreslící desce. Pro tuto techniku se nejvíce hodí dřevěná kreslící deska, kterou nabízíme v dvou provedení. Ekonomická kreslící deska, která je vyrobena ze surových desek MDF (tloušťky 8 mm) nebo klasická kreslící deska, vyrobena z laťovky s měkkou dýhou, přičemž jsou dvě strany olepené nákližkou a zbylé dvě strany dýhou. Jelikož se nepoužívá voda je možné také využít levnější kartonové podložky s klipsy, ale vzhledem k tomu, že je občas nutné na uhel zatlačit doporučuje se spíše dřevěná varianta. U kreslících desek se také nachází jejich obal, který umožňuje komfortní přenášení nejen desek, ale také výkresů.
Malířský stojan může být součástí techniky uhlem. Malířské stojany, které se uplatní při kresbě uhlem, můžeme rozdělit do několika kategorií: stolní, polní a ateliérové.
Uhel je výtvarná technika zejména pro rychlé zaznamenání situace nebo zachycení pohybu. Uhel není pro kreslíře, kteří chtějí pracovat na detailech, to nabízí spíše tužka. Přistoupit můžeme dvěma způsoby. První variantou je náčrt s postupným stínováním, tedy od hrubých rysů až po detaily. Zde je nebezpečí rozmazávání již nakreslených částí. Druhou variantou je dílčí způsob malování, přičemž si obraz rozdělíme na části a ty vypracujeme do detailu. Základem je náčrtek a jeho dodržení. Jak jsme si na začátku již naznačili, je možné také kombinování technik, zejména s rudkou, sépii nebo křídami, popřípadě s pastelem.