Pastel je výjimečná výtvarná technika, která je na pomezí malby a kresby. Barvy, které jsou ve formě tyčinek se nemíchají na malířské paletě, jak je to u malby, ale přímo na papíře.
Pastely neboli křídy se skládají ze slisovaného práškového pigmentu a pojiva. Pojivo určuje jejich rozdělení na: měkké (suché), tvrdé, olejové a v tužce. Každý druh má svá specifika a hodí se k jinému typu malování/kresby. Také jednotliví výrobci mají rozdílné podíly pigmentu a pojiva, které ovlivňují chování pastelů.
Podobně jako jiné typy barev je možno koupit pastely v umělecké nebo studiové kvalitě. Také jednotlivě po kusech nebo v sadách. Obecně se doporučuje, zejména u olejových pastelů, mít širší škálu barev.
Měkký pastel obsahuje vysoké množství pigmentu a malé množství pojiva (gumy, pryskyřice). Tudíž je velmi křehký a lehce se drolí na prášek, s kterým se dále pracuje roztíráním. Velmi dobře se vrství. Použitím hran lze kreslit i jemné linie, ovšem lepší variantou je využít tvrdé pastely nebo pastely v tužce. Suché pastely nabízí nejširší paletu barev, které jsou zářivé. Na závěr se musí fixovat. Vhodné pro začátečníky.
Tvrdé pastely jsou podobné měkkým pastelům, ale obsahují více pojiva (gumy, pryskyřice) a méně pigmentu. Proto se tolik nelámou a může být po seříznutí do špičky využity na detailní kresbu. Větší plochy a barevné vrstvy pro ně také nejsou problémem. Roztíratelnost je také dobrá. Nejčastěji je umělci kombinují s měkkými pastely.
Stopa olejového pastelu má voskovou texturu díky pojivu, kterým je olej nebo vosk. Obsahují vysoké množství pigmentu a mají intenzivní barvy. Není vhodná kombinace s ostatními typy pastelu. Podobnost projevu najdeme u olejomalby, přičemž také tady můžeme použít terpentýn a kombinovat s olejovými barvami. Zde se používají nejen ruce k roztírání, ale i štětce. Nedají se snadno míchat a zůstávají stejné. Nemusí se fixovat, jelikož lépe přiléhají k podkladu.
Pro lepší přilnavost pastelu se doporučuje papír s hrubší strukturou povrchu. Nedoporučují se křídové a lesklé papíry. Pastelové papíry lze zakoupit v bílé, ale více využívanou variantou jsou barevné papíry. V případě suchých pastelů, které nejsou zcela krycí bude podklad prosvítat, proto je důležité vše dopředu promyslet.
Papír je potřeba připevnit na tvrdou plochu, proto je vhodné malovat na kreslící desce. Pro tuto techniku se nejvíce hodí dřevěná kreslící deska, kterou nabízíme v dvou provedení. Ekonomická kreslící deska, která je vyrobena ze surových desek MDF (tloušťky 8 mm) nebo klasická kreslící deska, vyrobena z laťovky s měkkou dýhou, přičemž jsou dvě strany olepené nákližkou a zbylé dvě strany dýhou. Jelikož se nepoužívá voda je možné také využít levnější kartonové podložky s klipsy, ale vzhledem k tomu, že je občas nutné na pastel zatlačit doporučuje se spíše dřevěná varianta. U kreslících desek se také nachází jejich obal, který umožňuje komfortní přenášení nejen desek, ale také výkresů.
Malířský stojan může být součástí techniky pastelem, i když se spíše používá pouze deska. Malířské stojany, které se uplatní při malbě/kresbě pastelem, můžeme rozdělit do několika kategorií: stolní, polní a ateliérové.
K olejovým pastelům se stejně jako u olejové barvy používají štětce, které mají pevnější chlupy, jelikož olejová barva je díky pojivu hustá. Používané jsou syntetické štětce, ale stále upřednostňovanější jsou štětce z přírodních chlupů. Používá se nejčastěji hovězí nebo prasečí štětinové štětce. Dalšími možnosti jsou sobolí nebo tchoří. Tvary a velikosti jsou závislé na potřebě.
POZOR!! Štětce, které momentálně nepotřebujete k malování, mějte ponořené do ředidla.
Zásadní je také péče o štětce. Po skončení práce je nutné štětec důkladně vymýt, nejlépe za použití speciálních čističů na štětce nebo mýdla na štětce. Následně se štětce opláchnou vodou, jemně vysuší a vytvarují do původního tvaru, aby se zachoval.
Pastely můžeme použít samostatně nebo je kombinovat. Každý by si měl odzkoušet co mu nejlépe vyhovuje.
Dá se kreslit hranou tyčinky nebo jeho seříznutým koncem. Takto vytváříme podle tlaku tenké nebo tlusté čáry. Perfektní pro detaily jako je například tráva. Další možností je malba celou plochou pastelu. To slouží především pro větší plochy a vrstvení. Také můžeme pastely míchat, roztírat a stínovat.