Malování akrylovými barvami, oproti olejovým, se dá považovat za poměrně nové, využívá se teprve od druhé poloviny minulého století, avšak okamžitě si našla své příznivce.
Základem pro malování akrylovými barvami je samotná barva. Ta je vyráběná na bázi polyakrylové pryskyřice, což znamená, že ji můžeme ředit vodou, ale po zaschnutí je voděodolná. Přesto se doporučuje pro větší odolnost zaschnutý akryl nalakovat. Výhodou a zároveň nevýhodou akrylových barev je rychlost schnutí, ta je oproti olejovým barvám výrazně krátká, ale dá se prodloužit médii. Není potřeba používat ředidla.
Akrylové barvy se rozlišují na dva stupně kvality - umělecké barvy (profesionální, mistrovské) a studentské barvy (školní). Hlavním rozdílem je samozřejmě cena, avšak také jejich vlastnosti. Často je zřetelné, že umělecké barvy jsou zářivější, jelikož mají větší obsah pigmentů a mají jemnější konzistenci, proto se s nimi lépe pracuje. Pro začátek je v pořádku si odzkoušet akrylové barvy na úrovni studentských barev, avšak osobně bych poté doporučila umělecké barvy, obzvláště v případě, že máte v plánu své umělecké díla vystavovat či prodávat. Stále více populární se stávají také netradiční barvy - lesklé, duhové nebo světélkující.
Množství a velikosti balení jsou také rozdílné, nejčastěji jsou dostupné po kusech nebo v připravených sadách a to v tubách či kelímcích. Většinou platí, čím větší balení, tím lepší cena. Pokud začínáte je vhodné si barvy odzkoušet v primární sadě barev a poté si například dokupovat jednotlivé barvy v množství, které vám bude vyhovovat.
V případě akrylu není používání nástrojů k malování ničím limitováno. Akrylová barva může být rozetřena štětcem, nanášená špachtlí, houbičkou, nastříkáno fixírkou (airbrush), v podstatě kde Vás představivost a kreativita zavede.
POZOR! Při práci s akrylem je nutnost nechávat své nástroje k malování ve vodě, v případě zaschnutí barvy je velice obtížné jí odstranit.
Záleží na technice malby, avšak nejčastěji využívaným druhem štětců pro akryl jsou syntetické štětce, ty můžeme nalézt v různých tvarech a velikostech. V případě malby detailů se dají použít také přírodní štětce, například ze sobola nebo kuny, které nalezneme v kategorii akvarelových štětců. Kombinaci štětců nejvhodnější na danou techniku také nalezneme v sadách štětců a dárkových kazetách.
Nejčastější podklad pro malbu je malířské plátno na dřevěném rámu. Velmi populární se během posledních let staly desky s plátnem, které jsou levnější variantou. Samozřejmě dalšími variantami jsou různé dřevěné panely, kartony nebo papír určený pro akryl. Podklady, které nejsou již ošetřeny akrylovým šepsem, je potřeba natřít. V případě, že používáme měkký podklad, je třeba použít také malířskou kreslící desku, na níž se například papír zafixuje.
Malířský stojan je nezbytnou součástí techniky akrylem. Především k tomu, aby si malíř dokázal od díla odstoupit a podívat se z širší perspektivy. Tím, že barva drží a nestéká je i přirozenější malovat v sedě nebo stoje na malířský stojan. Malířské stojany, které se uplatní při malbě akrylem, můžeme rozdělit do několika kategorií: stolní, polní a ateliérové. Ovšem můžeme také zmínit akrylové sady s malířským stojanem, které jsou velmi oblíbené.
Papír je potřeba vypnout na tvrdou plochu, proto je vhodné malovat na kreslící desce. Pro tuto techniku se nejvíce hodí dřevěná kreslící deska, kterou nabízíme v dvou provedení. Ekonomická kreslící deska, která je vyrobena ze surových desek MDF (tloušťky 8 mm) nebo klasická kreslící deska, vyrobena z laťovky s měkkou dýhou, přičemž jsou dvě strany olepené nákližkou a zbylé dvě strany dýhou. U kreslících desek se také nachází jejich obal, který umožňuje komfortní přenášení nejen desek, ale také výkresů.
Prvním přípravkem, který je důležité mít po ruce je médium. To mění konzistenci barev a zpomaluje schnutí. Modelovací pasty a malty umožňují vytvořit texturu nebo reliéfy. Nakonec pro ochranu malby a sjednocení lesku barev je vhodné použít závěrečný lak. Ten je dostupný v matu, saténu a lesku.
Jak jsme si na začátku řekli, akryl je technika, při které se fantazii meze nekladou. Tudíž použití akrylových barev je široké. V základu se pracuje s transparentností barev. Především se používají techniky jako u olejových barev.
Alla prima neboli Wet-on-wet (mokré-do-mokrého), je technika bez podmalby, která je hravá a rychlá. Celý obraz je malován najednou a nevrství se. Touto technikou vyniklo mnoho malířů jako například: Rembrandt, Francisco de Goya, William Turner, Vincent van Gogh, Pablo Ruis Picasso.
Impasto, znamená techniku, která pracuje s velkým množstvím nanášené barvy, což vytváří strukturu.
Samozřejmě také se může předkreslovat, jelikož akrylové barvy jsou krycí.
Další metodou je vrstvení, tudíž využití slabších vrstev barev, které jsou značně rozmíchané s vodou (médii).
Zajímavou technikou je malování dle Boba Rosse.